جمعه ۱۴ اردیبهشت ۰۳

توضیح آپشن های ماشین

آپشن ولوازم جانبی خودرو

توضیح آپشن های ماشین

۹۶۳ بازديد

کروز کنترل چیست و نحوه کار با آن چگونه است؟

سیستم کروز کنترل (Cruise Control) یا به عبارتی سیستم تثبیت کننده سرعت خودرو برای سهولت در رانندگی در بزرگراه‌ها و مسیرهای باز بکار می‌رود.

این سیستم، در واقع ابزاری برای ثابت نگه داشتن سرعت خودرو حین رانندگی در سطح جاده‌ها، بزرگراه‌ها، یا اتوبان‌هاست. به‌طور مثال، اگر راننده بخواهد سرعت را روی ۱۲۰ کیلومتربرساعت ثابت نگه دارد، با فعال‌سازی کروز کنترل به‌راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد.

کروز کنترل چیست

اساس این ابزار به‌گونه‌ای است که خودرو به‌صورت اتوماتیک می‌تواند سرعت خودرو را تحت هر شرایطی از رانندگی ثابت نگه دارد. لازم به یادآوری است، زمانی که این ابزار را فعال می‌کنید و سرعت خودرو روی عدد خاصی ثابت شده است، این سرعت، در مسیرهای سربالایی، سراشیبی، یا هنگام وزش باد مخالف، تغییر نخواهد کرد. گفتنی است، کروز کنترل این امکان را نیز در اختیار راننده قرار می‌دهد تا بی آن‌که نیازی به فشردن پدال‌های ترمز و گاز باشد، سرعت خودرو را با هر بار فشردن دکمه کنار فرمان، به میزان یک کیلومتربرساعت، افزایش یا کاهش دهد.

کروز کنترل 206

لازم به ذکر است، کروز کنترل در خودروهای با دنده اتوماتیک، با فشار دادن پدال ترمز و در خودروهای با دنده دستی، با فشار دادن پدال کلاچ، از مدار خارج می‌شود. البته پس از خارج شدن کروز کنترل از مدار، مجدداً با فشار دادن دکمه کروز کنترل می‌توان آن‌را در مدار قرار داد و سرعت تنظیم شده توسط راننده را از حافظه سیستم، بازیابی کرد. این سیستم بسته به شرکت سازنده خودرو، ممکن است امکان تنظیم سرعت خودرو در بازه سرعت‌های زیر 40 تا 50 کیلومتربرساعت را محدود سازد؛ زیرا کروز کنترل اساساً ویژه رانندگی در سطح اتوبان‌ها، بزرگراه‌ها، و جاده‌های کم ترافیک است و استفاده از این ابزار در سطح شهر منطقی نیست. هم‌چنین یادآوری می‌شود که استفاده از چنین ابزاری در آب و هوای برفی و بارانی، جاده‌ها و مسیرهای پرپیچ و خم و نیز برای رانندگانی که همواره مشکل خواب آلودگی در حین رانندگی دارند، توصیه نمی‌شود.

اجزای سیستم کروز کنترل:

سیستم کروز کنترل از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:

واحد کنترل الکترونیکی (ECU):

در واقع قلب سیستم را تشکیل می‌دهد و با پردازش اطلاعات ورودی، سیگنال‌های خروجی مناسب را ایجاد می‌کند.

واحد فرمان (Command Module):

به راننده این امکان را می‌دهد که فرمان‌های لازم جهت تثبیت سرعت، افزایش یا کاهش سرعت و ... را به سیستم وارد کند.

عملگر (Actuator):

به‌عنوان خروجی اصلی، میزان باز و بسته شدن دریچه گاز را کنترل می‌کند.

چگونگی کار با سیستم کروز کنترل:

شاید دکمه‌های Set/Accel ،Resume ،On/Off و Decelerate/Coast را روی ابزار کروز کنترل دیده باشید. محل قرارگیری این دکمه‌ها بسته به کارخانه سازنده خودرو، متفاوت است.

محل قرارگیری کروز کنترل

به‌طور مثال، در برخی خودروهای آمریکایی، دکمه‌های کروز کنترل بر روی فرمان و در برخی دیگر، بر روی دسته راهنما، دسته برف پاک‌کن، و یا به شکل دسته جداگانه‌ای پشت فرمان، زیر دسته راهنما، یا برف پاک‌کن قرار دارند. اکنون باید دید که هر یک از این دکمه‌ها چه عملکردی از خود نشان می‌دهند.

دکمه های کروز کنترل

دکمه On/Off:

از آن‌جاکه سیستم کروز کنترل در اغلب خودروها به‌طور همیشگی فعال نیست، از این دکمه برای فعال‌سازی آن استفاده می‌شود.

دکمه Set/Accel:

پس از فعال‌سازی این ابزار، ابتدا باید با پدال گاز، سرعت خودرو را به میزان موردنظر افزایش دهید و سپس با فشار دادن دکمه Set، این سرعت را برای خودرو ثابت نگه دارید. از دکمه Accel که مخفف Accelerate و به معنای افزایش سرعت خودرو می‌باشد، برای افزایش سرعت خودرو به میزان یک کیلومتربرساعت در هر بار فشار دادن، استفاده می‌شود. پس از افزایش سرعت از این طریق، این سرعت به عنوان سرعت ثابت خودرو در نظر گرفته شده و جایگزین سرعت ثابت قبلی می‌شود.

دکمه Resume:

از این دکمه زمانی استفاده می‌کنیم که کروز کنترل را قبلاً از مدار خارج کرده باشیم و حال می‌خواهیم آن‌را مجدداً فعال کنیم. اگر به خاطر داشته باشید، کروز کنترل در حین فشار دادن پدال‌های ترمز (در خودروهای دنده اتوماتیک) یا کلاچ (در خودروهای دنده دستی) از مدار خارج می‌شود. با استفاده از این دکمه می‌توان سرعت ثابت قبلی را از حافظه فراخوانی و فعال کرد.

دکمه Decelerate/Coast:

این دکمه در واقع نقش معکوس دکمه Accel را ایفا می‌کند. به عبارتی، با فشار دادن این دکمه می‌توان سرعت خودرو را کاهش داد و آن‌را ثابت کرد.

دکمه Cancel:

برخی شرکت‌های خودروسازی به‌منظور خارج کردن موقتی کروز کنترل از مدار، این دکمه را درنظر گرفته‌اند. اما از آن‌جاکه با فشار دادن ترمز نیز می‌توان کروز کنترل را از مدار خارج کرد، در برخی خودروها این دکمه را نمی‌بینید.

مکانیسم فعال‌سازی کروز کنترل:

کروز کنترل در واقع با تنظیم دریچه گاز خودرو، سرعت خودرو را کنترل می‌کند. در خودروهای مجهز به سیستم کروز کنترل، به محض این‌که این سیستم فعال می‌شود، کنترل دریچه گاز از پدال گاز به این ابزار منتقل می‌شود و باز و بسته شدن دریچه گاز، تحت کنترل این ابزار در می‌آید.

مکانیسم فعال‌سازی ابزار کروز کنترل دو نوع است:

فعال‌سازی از طریق مکانیسم وکیوم (Vacuum):

فعال سازی از طریق مکانیسم نوع وکیوم شباهت بسیار زیادی به عملکرد بوستر ترمز دارد و مانند پدال گاز، با سیم به دریچه گاز وصل می‌شود.

فعال‌سازی از طریق مکانیسم الکتریکی (Electrical):

فعال‌سازی از طریق مکانیسم الکتریکی نیز شباهت زیادی به سیستم استپر (Stepper) موتور دارد و دریچه گاز خودرو را به‌طور الکتریکی کنترل می‌کند.

نسل جدید کروز کنترل با نام کروز کنترل هوشمند (Adaptive Cruise Control) قابلیت تشخیص فاصله با خودروی پیش رو را نیز دارد. این سیستم، مشابه کروز کنترل معمولی، سرعت خودرو را بر اساس سرعت مورد نظر راننده که تنظیم شده است، کنترل می‌کند. با این تفاوت که این سیستم از آن‌جاکه مجهز به حسگرهای خاصی می‌باشد، سرعت خودرو را با توجه به فاصله تا خودروی جلویی تنظیم می‌کند. ازاین رو، درصورتی که فاصله خودرو تا خودروی جلویی، به دلیل کاهش سرعت خودروی جلویی، از حد مجاز کمتر شود، سرعت خودرو به‌طور هوشمند از هدایت کروز کنترل خارج می‌شود و کاهش می‌یابد. این سیستم در حال حاضر بر روی برخی خودروهای لوکس و گران‌قیمت نصب شده است.

با توجه به این‌که کروز کنترل هوشمند در حقیقت چیزی فراتر از یک ثابت نگهدارنده سرعت است، با خیال راحت می‌توان سرعت خودرو را در حین رانندگی در بزرگراه‌ها تنظیم کرد و به رانندگی ادامه داد. همان‌طورکه اشاره شد، در این سیستم، از حسگرهای خاصی استفاده شده است که نسبت به هر نوع مانع یا خودرو جلویی حساس هستند و وجود آن‌ها را در مسیر تشخیص می‌دهند. بنابراین همان‌طورکه گفته شد، این سیستم در چنین شرایطی سرعت خودرو را کاهش می‌دهد و با عبور از مانع، مجدداً به سرعتی که راننده از قبل تنظیم کرده بود، باز می‌گردد.

هنگامی که خودرو در شیب شدیدی قرار دارد، تا شما بخواهید شروع به حرکت کنید یعنی ترمز دستی را رها کنید یا پا از روی ترمز بردارید و پا روی گاز خودرو بگذارید و اقدام به گاز دادن کنید، خودرو مقداری به عقب می‌رود یا در خودروهای دنده دستی اگر عکس‌ العمل شما در نیم کلاچ کردن ضعیف باشد، ( که تخصص راننده های قدیمی بوده است ) خودرو مقداری به عقب می‌رود که اگر خودرویی پشت سر شما باشد یا عابری پشت سر شما در حال عبور باشد، با عقب رفتن خودرو، امکان برخود با آن‌ها را دارید که باعث ایجاد خسارت و حادثه می‌شود.

حال این مشکل با اتوهولد کاملا برطرف می‌شود، این سیستم را با یک دکمه که معمولا در کنار جعبه دنده است میتوان کنترل کرد.

سیستم اتو هو لد توسعه یافته ترمز پارک الکترونیکی است. این سیستم که از طریق ABS/ESP واحد هیدرولیک اداره میشود، به کمک شما می‌آید تا از طریق چند سنسور، شیب را تشخیص داده و وقتی که شما پدال ترمز را رها می‌کنید خودرو (بر خلاف خودروهایی که به این سیستم مجهز نیستند) به عقب نمی‌رود و سر جای خود می‌ایستد.

اگرچه شما پدال ترمز را رها کرده اید و حتی از ترمز دستی هم استفاده نمی‌کنید اما هنوز این سیستم از نیروی ترمز استفاده می‌کند و اجازه نمی‌دهد خودرو به سمت عقب برود و اگر سنسور سیستم هر گونه حرکتی را در چرخ تشخیص دهد باز هم فشار ترمز بر چرخ را بیشتر میکند تا خودرو در توقف کامل قرار گیرد، و تا زمانی که شما اقدام به فشار دادن پدال گاز نکنید خودرو تکان نمی‌‌خورد، اما با فشار دادن پدال گاز خودرو بدون حرکت به عقب، شروع به حرکت می‌کند.

با استفاده از این سیستم رانندگی در کمال آرامش و با ایمنی بیشتر خواهید داشت

دی‌لایت در خودرو چیست و چرا استفاده از آن توصیه می‌شود؟

دی‌لایت (Daylight)، ال‌ای‌دی روز یا روشنایی در روز؛ اگر علاقه‌مند به دنیای خودرو باشید احتمالاً تاکنون این نام‌ها را شنیده‌اید. حتی در بسیاری از خودروهای جدید دی لایت به‌عنوان یکی از ویژگی‌های خودرو عنوان می‌شود؛ اما دلیل نصب و تأکید بر چراغ‌های دی لایت چیست؟ آیا صرفاً جنبه زیبایی دارد یا برای آن کارایی بیشتری در نظر گرفته شده است؟

به گزارش ایران‌جیب به نقل از ماشین‌نو، چند سالی است که اگر در خیابان‌ها راه بروید متوجه خودروهایی خارجی می‌شوید که در روز آفتابی با چراغ‌های روشن حرکت می‌کنند. شاید حتی آن را نوعی خودنمایی نیز تلقی کرده باشید اما روی دیگر این سکه همان جلب توجه شماست. تصور کنید عرض خیابان را طی می‌کنید. اگر متوجه این چراغ‌ها شوید طبیعتاً می‌ایستید تا خودروی موردنظر عبور کند.

تاریخچه دی لایت

برای فهم کاربرد چراغ‌های دی لایت بهتر است کمی به عقب بازگردیم. در کشورهای حوزه اسکاندیناوی به علت شرایط خاص جوی و مه‌آلود بودن دائمی هوا روشن بودن چراغ‌های خودرو در بیشتر فصول سال اجباری است. این قانون سابقه‌ای چند ده ساله دارد؛ اما طی تحقیقی در سال ۲۰۰۸ توسط اداره امنیت ایالات متحده مشخص شد که تعداد تصادفات خودروها با عابرین پیاده و دوچرخه‌سوارها رو به افزایش است. این در حالی بود که در این کشور خبری از مه‌آلود بود و شرایط خاص آب و هوایی نبود؛ بنابراین آنها چاره کار را در استفاده از دی لایت یا روشنایی در روز به‌منظور جلب توجه بیشتر عابران و دیگر رانندگان دیدند. در این روش چراغ‌ها به‌طور خودکار یا دستی پس از روشن شدن خودرو به کار می‌افتند و با نور پایین توجه سایرین را به خودروی عبوری جلب می‌کنند. به‌واقع دی لایت مانند فانوسی در دست نابیناست.

کاربرد دی لایت

اگرچه در ایران با وجود آمار بالای تصادفات هنوز عده زیادی کاربردی بهتر از زیبایی برای دی لایت پیدا نکرده‌اند و خودروسازهای داخلی نیز به نصب این آپشن بر روی خودروهای خود تن نمی‌دهند اما جالب است بدانید که در ایالات متحده امریکا خودروهایی که از سیستم دی لایت استفاده می‌کنند مبلغ کمتری را بابت بیمه می‌پردازند. اهمیت این چراغ‌ها به حدی است که در کشورهای حوزه اسکاندیناوی استفاده از این فناوری برای خودروسازان اجباری شده است.

نویگیشن چیست؟

نویگیشن به سیستم هدایت یا راهبری خودرو گفته می‌شود.این سیستم به وسیله نقشه موجود در حافظه خود محل خودرو را به صورت دقیق مشخص می‌کند و با یک نمایشگر بزرگ که در کنسول میانی قرار دارد , راننده را از سریعترین و نزدیک ترین مسیر ممکن, به مقصد راهنمایی می‌کند

دکمه Drive Mode (حالت رانندگی ) :

همانطور که مشخص است سیستمی برای تغییرحالت رانندگی در خودرومی باشد. به طور مثال در بعضی از خودروها این سیستم به کار گرفته که رانندگان می توانند از بین سه حالت عادی، اسپرت و سازگار با محیط زیست (ECO) یکی را انتخاب کنند. این سیستم همیشه در ابتدا روی حالت عادی قرار داشته و با یک بار فشار می توانید به حالت سازگار با محیط زیست در آورد. اما برای حالت اسپرت باید دو بار آن را فشار دهید تا شاهد فعال شدن حالت اسپرت در رانندگی خودروی خود باشید.

سقف پانوراما و سقف سانروف چه تفاوتی با هم دارند؟

یکی از آپشن‌هایی که در چند سال اخیر بر روی خودروهای لوکس قرار می‌گیرد و رفته‌رفته متداول می‌شود، سقف پانوراما بوده که در برخی خودروها بصورت استاندارد وجود دارد. این نوع سقف به گونه ای طراحی شده که قابلیت دیدن فضای بیرون از خودرو را بصورت کامل برای سرنشینان آن فراهم کرده است و نیز دارای جنس بسیار مقاومی بوده که در صورت تصادف و یا چپ کردن مانع از وارد شدن هرگونه صدمه‌ای به سرنشینان می‌شود. برخلاف سانروف، پانوراما کل سقف خودرو را در بر می‌گیرد و به صورت یک تکه و ۲ تکه در بسیاری از خودروهای لوکس وجود دارد. از ویژگی سقف پانوراما می‌توان به دید کامل برای تمامی سرنشینان و نیز افزایش نور درون خودرو اشاره کرد. در بعضی از سقف‌های پانوراما این امکان وجود دارد که بخش جلویی نیز همانند سانروف باز و بسته شود. همچنین به دلیل وجود لایه‌ محافظتی سقف پانوراما، از ورود ۱۰۰درصدی اشعه UV به داخل خودرو جلوگیری می‌شود.

سقف پانوراما یک آپشن جذاب و لذت بخش برای هر خودرویی به شمار می رود، این سقف برای بار اول از طرف کمپانی شورولت طراحی شد و این کمپانی پرطرفدار در سال ۲۰۰۸ میلادی و در یکی از خودروهای خود با نام کروز از سقف پانوراما استفاده کرد.   اما نحوه طراحی سقف پانوراما طوری هستش که از قسمت جلو سقف خودرو تا به آخر سقف کشیده شده تا سرنشینان خودرو(چه سرنشینان جلو و چه سرنشینان عقب) بتوانند که دید کاملی را داشته باشند. درباره نحوه باز و بسته شدن سقف پانوراما هم باید بگم که در بعضی از مدل ها باز و بسته شدن به صورت کامل انجام می پذیرد و در برخی دیگر از مدل ها باز و بسته شدن به صورت نیمه کامل میسر خواهد بود. در کل سقف پانوراما متشکل از دو سانروف است که یک سانروف برای عقبی ها و آن یکی هم برای سرنشینان جلو قرار داده شده است. یکی از نکات مهم درباره این سقف جنس آن است، لذا درباره ی جنس سقف پانوراما باید گفت که جنس سقف مذکور کلا شیشه ای است(شیشه سخت) یعنی قطر شیشه هردو سانروف ۵ سانتی متری می باشد. در ضمن در سقف پانوراما پلی کربنات وجود دارد که این پلی کربنات کمک می کند که ۶۰% انرژی خورشید به خودرو شما ورود کند، و به طور کامل از ورود اشعه UV جلوگیری می کند. اما خوب یکسری از دوستان در صحبت های خود از نگرانیشان در زمان چپ کردن خودرو سخن به میان می آورند، که در پاسخ به این عزیزان باید بگم که هیج جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد و به علت استفاده خودروسازان از شیشه سخت در زمان چپ شدن خودرو و وارد شدن ضربه به سقف پانوراما به هیچ وجه صدمه ای به سرنشینان درون خودرو ازجانب این سقف وارد نخواهد شد. بدون شک سرنشینان خودروهایی که از سقف پانوراما بهره می برند لذت خاصی را در روز و شب خواهند برد(در زمان حضور در خودرو) چرا که در روز شاهد زیبایی های تابش خورشید هستند و حتی با باز کردن سقف پانوراما در هوای گرم تابستان از نسیم دلنشین عبوری از سقف خودرو خود لذت خواهند برد و در تاریکی شب از زیبایی ستاره ها بهره مند خواهند شد. مخصوصا اگر محل عبوری آن ها در کویر خشک باشد. خوب دوستان همان طور که در ابتدای مقاله هم گفتیم پس از تعریف سقف پانوراما، تعریف کلی هم از سقف سانروف می دهیم تا شما در انتهای این مقاله تفاوت بین سانروف و سقف پانوراما را از بر شوید.

سانروف سقفی از جنس شیشه است که حدود یک سوم مساحت کلی سقف خودرو را شامل می شود. سقف سانروف به دو صورت دستی و برقی موجود است، که یکی از این دو مورد یعنی حالت دستی آن منسوخ گردیده است. ورود نور دلنشین خورشید و باد ملایم بیرون خودرو به طرفداران سقف سانروف افزوده است.

سانروف از ابتدای کارش تا به امروز در سه مدل متفاوت عرضه شده است که این سه مدل(از لحاظ جنس) عبارتند از:

بی شک شما هم به مانند من اطلاع دارید که سانروف یک آپشن نوپا و جدید نیست ولی با این وجود چندی پیش و در مراسم رونمایی دنا پلاس آبی پوشان جاده مخصوص کرج با ذوق فراوان گفتند که دنا پلاس اولین خودروی ملی مجهز به سانروف است، لذا این امر نشان میدهد که با وجود قدمت نسبتا زیاد سانروف ما شاهد حضور این آپشن در خودروهای معمولی نیستیم. و حتی کمپانی های خودروسازی در بعضی از خودروهایشان(ارزان قیمت) سانروف را به عنوان آپشن تلقی و از آن به صورت سفارشی در خودرو خود نصب می کنند، البته در حال حاضر کمپانی های درخور جهانی در کلاس های خودرویی معدودی به عنوان یک آپشن استاندارد از این نوع سقف استفاده می کند که این کلاس ها عبارتند از:

آپشن اتولایت یا همان سنسور نور ، قابلیت روشن شدن خودکار چراغ خودرو در هنگام کاهش نور محیط دارد، راننده برای ورود و خروج از محیط پر نور و کم نور احتیاج به خاموش و روشن کردن چراغ به صورت دستی ندارد و این عمل به صورت خودکار انجام میگیرد.
منبع

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.